You are currently viewing פרויקט גייל רובין – שבועות 2023.

פרויקט גייל רובין – שבועות 2023.

  • מחבר:

יום חמישי,ערב שבועות,שעת צהרים,פני הכסופה לכביש 6 ודרכו לבסיס האם שבחי בר יטבתה.

בדרך כלל אינני נוהג את דרכי דרכי דרומה לעשות ללא עצירה לטיול וצילום באזור,הפעם:בשל אילוצי פרנסה נאלצתי לצאת לדרך ממש באמצעו של יום,לחבור למיטב הפקקים באזור ולגמוע את 312 הקילומטרים מביתי לבסיס האם – באחת.

בתוכנית: לטעת אוהל בבסיס האם,לשבוע בארוחת ערב ולפגוש את מיטת השדה מוקדם ככל האפשר,על מנת לאפשר השקמה מוקדם בבוקר ולעשות דרכי למרכז הערבה למאגר עשת הדסה ולעשות בו את שעותיו הראשונות של בוקר.

מאגר עשת נבנה על ידי הקק"ל באמצע שנות השמונים. המאגר נמצא באפיק נחל חיון,העושה דרכו מזרחה אל עבר הערבה. למאגר שטח ניקוז של כ 1241 קמ"ר כשהמים מגיעים מזרימה עיתית בנחל חיון ובנחל הערבה בכלל,ומגשמים היורדים באזור אגן הניקוז של המאגר בפרט. חלק משטחו של המאגר נמצא בשטחה הריבוני של הממלכה האשמית,הלא היא ירדן,וכשנבנה המאגר כל שטח הניקוז שלו היה בשטח שבריבונות ישראלית שנקבעה בהסכמי השלום עם ירדן.

רעיון אגירת המים במקום הוא:לאפשר למים לחלחל לקרקע באזור ולהעשיר את אקוויפר תת הקרקע של האזור שבו הוא מתקיים. אי לכך,המאגר מתמלא מים בחורף ובהמשך הקיץ מתרוקן מתכולתו,לעתים עד שיבש לחלוטין ולעתים לא.

סביב האגם התפתחה פאונת מים האופיינית לאזור המדברי של ארץ ישראל ובעלי חיים שונים מוצאים בו את ביתם.

זהו מאגר המים הדרומי ביותר בישראל ואיננו מוכרז כשמורת טבע אבל מגודר ומופרד מסביבתו באמצעות גדרות ומכשולים שהקימה קק"ל על מנת לשמור את ניקיון המים של המאגר כמו גם לאפשר לפאונה ולחי המקומי להתקיים באין מפריע.

בשולי המאגר בנתה קק"ל מצפה מוסדר המאפשר מבט אל כל עברי המאגר על החי והצומח שבו. המאגר נבנה במימון הדסה ושמו המלא הוא מאגר עשת הדסה כהוקרה לתרומתם.

יום שישי. חג שבועות. כמתוכנן עוד בטרם מבציעות קרני השמש הראשונות אני מגיע למצפה שלחופי מאגר עשת,תופס לי את מיקומי בתצפית המקורה ומלווה את בוקרו של חג השבועות,משביע את העין בכל מה שמתרחש בסביבת המאגר,ומנציח את האירועים בעדשת המצלמה.

משהשמש עלתה במזרח השמיים,ופעילות הבוקר במאגר החלה להאט מהלכה,ארזתי את ציוד הצילום ואת עצמי וסרתי למוצב עשת הסמוך.

מוצב עשת שימש את צה"ל כחלק ממערך המוצבים הצופים מזרחה,אל עבר הגבול עם ירדן. כחלק מתפיסת הביטחון של צה"ל המוצב שימש כמרכז קשר,איסוף מודיעין וכמקום שבו ישבו חיילים לטובת הגנה מפולש שיבוא ממזרח. עם השנים,והסכם השלום עם ירדן,המוצב ננטש במצבו,ואת החיילים אוספי המודיעין החליפה מערכת חיישנים של חיל הקשר. המוצב פתוח ונגיש חופשי לציבור כשרק מערכת החישה מוגנת גדר מסיבית ומצלמות אבטחה בהתאם.

המועצה המקומית מרכז הערבה ביקשה מצה"ל מספר פעמים לאפשר להכריז על המקום כגן שבו יוכלו לבקר אנשים מבלי להיחשב מסיגי גבולו של צה"ל. נציין:באזור הדרום יש לא מעט אתרים הפתוחים לציבור ונגישים ללא תנאי ובהם מערכות חישה של חיל הקשר. מסיבות לא ברורות צה"ל מעולם לא הסכים ומי שמבקר באתר,שכאמור פתוח ונגיש חופשי לציבור,נחשב בעיני הצבא כמסיג גבול. גם את שרידי מוצב עשת השבעתי בעיני ובעין העדשה,והתמונות ממנו הן כאן לפניכם:

לגלרית התמונות.

את שראו עיני במאגר עשת,והונצח בעין העדשה חילקתי לתת הנושאים הבאים:

זריחת הבוקר. [לגלרית התמונות]

השתקפויות הנוף במי המאגר.[לגלרית התמונות]

מהחי והצומח באגם.[לגלרית התמונות]

צילום אבסטרקטי מנוף המאגר.[לגלרית התמונות]

מנחם.